Direktlänk till inlägg 3 september 2010

Käringberget

Av nightingale - 3 september 2010 16:24

Avdelning, Halt! Två led linje. Mot mig, framför mig.

Nu stannar vi upp ett tag. Tid för reflektion. Vad gör jagg här egentligen? Varför är vi här? I en helt ovetenskaplig studie så kan jag dra slutsatsen att samtliga är här för sin egen skull. Antingen kan man helt enkelt inte få bättre, vill ha något annat att göra, tycker att det är "tufft" eller tror att detta blir en merit inför kommande yrkesval (Polis, brandman, utlandsmission etc).

Vi blir utbildade för ingå i en beredskap, och kunna placeras nästan varstans i världen. Nu pratas det mycket om Afrika, men ingen tror på att vi får åka ut. Huruvida det blir afrika, europa, asien eller sydamerika så måste detta, att ingå i beredskap, vara välmotiverat.

Att det då är tufft, roligt eller spännande räcker inte. Jag tycker inte det är värt risken att komma hem i likkista för de motiven. Det måste komma inifrån, viljan att kunna göra en betydande insats som banar väg för fred.

Detta har jag fått tänka mycket på under tiden i Göteborg. Varför jag är här. Jag har självklart funderat på varför jag vill ingå i under flera månader, men hur är det just nu egentligen? Jag är snart klar med mina studier, och har lätt att få arbete som exkluderar AK5. Men det är helt klart inte lika roligt på ett vanligt jobb. Det är inte lika spännande. Jag lär mycket inte lika mycket och räffar inte lika mycket människor. Men den osjälviska inställningen har jag tyvärr inte sett

hoss mig. Jag gör detta för egen vinning. Det är inte för barnen i afrika, Sverige eller EU. Utan det är enbart för mitt självförverkligande. Det är många som tänker i samma banor. Men är det fel och hur fel är det? Det blir inte många kvar om vi uteslutar alla, varken officer eller soldater.


Men självklart används detta som en främsta anledning, att göra en insats är viktigt. Att få hjälpa till. Det kommer också mycket i efterhand, från media, reklam osv. Men det är inte huvudsyftet, utan en skenmanöver. Om inte, så hjälper vi folk och gör en insats för får egen vinning skull, för att döva vår ego eller få ut mer energi av det. Alla bör tänka ordentligt kring varför man gör detta. Det spelar ingen roll om du är soldat, bankman, säljare eller dagisfröken. Vi lever bara en gång.
 
Högervänster om!
Marsch!

 
 
Ingen bild

ano

4 september 2010 22:53

vill man göra en "riktig" insats så får man väl åka med läkare utan gränser.

nightingale

11 september 2010 17:35

Läkare utan gränser är en väldigt bra organisation. Det blir aktuellt när jag fått min legitimation.

 
Ingen bild

läsare

8 september 2010 16:29

uppdatera mera=) kul att läsa

nightingale

11 september 2010 17:34

Inte så lätt alltid ute på en öde ö utan tillgång till internet :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nightingale - 28 september 2010 19:47

Orsaken till den långa väntan är helt enkelt att det helt enkelt inte funnits något att skriva om. Jag skulle förvisso kunna skriva några spaltmeter om hur roligt all väntan och förtvivlan varit. Att det saknas så otroligt mycket materiell och att NB...

Av nightingale - 11 september 2010 17:39

En hel vecka med traumautbildning, på vackra Känsö.Föreläsningar avlöste varandra. Cirkulatorisk svikt, sepsis, brännskador, skottskador, splitterskador och högenergivåld. ASF-sjukvårdare (akutsjukvård i fält) med en 15v utbildning var tillsammans ...

Av nightingale - 28 augusti 2010 12:09

Känsö är en liten ö i Göteborgs skärgård. Med stridsbåt från Kärringberget kom vi fram till ön, som tidigare använt som karantänstation på 1700-talet. Idag används ön främst för medicinsk utbildning inom försvarsmakten. Under veckan har en kurs i BAT...

Av nightingale - 20 augusti 2010 13:11

Detta har varit en typisk "lumpen-vecka". Flera timmars inventering av ambulansen (Sisu XA 180), både fordon och sjukvårdsmateriell. Att sitta bak på vagnen är ingen höjdare. Jag blev lagom spyfärdig under terrängkörningen, undrar om primperan eller ...

Av nightingale - 17 augusti 2010 20:25

Som kontraktanställd soldat ställs det vissa krav på dig. Ett av kraven är att fysiken ska nå minimikraven. Oavsätt tjänst så har du dessa krav för att få delta i utlandsstyrkan. Att kost och fysisk aktivitet hör ihop är ingen nyhet. "För att ku...

Presentation

En liten blogg om Nordic Battle group

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards