Direktlänk till inlägg 10 augusti 2010

Rubrik saknas

Av nightingale - 10 augusti 2010 20:36

Det har varit en intensiv dag. Ialf under e.m Dagen började med fri fys där jag sprang strax över 2km. Det var längesen jag gav 100% på den distansen och jag blev sådär lagom trött. Därefter väntade läkarbesök med provtagning, hörsel & syntest.


Efter lunch for vi iväg för till "gaskammarn" för att testa gasmasken i koncentrerad tårgas. Utbildningen hade väldigt god struktur, en genomförandeplan direkt tagen ur skolboken. Efter det väntade en 2km marsch till CBRN-banan där brandutbildning genomfördes. Vi fick testa på att släcka en brinnande docka med hjälp av en brandfilt och släcka en brand med kolsyresläckare.


Som avslut var det marsch tillbaka till regementet, en sträcka på 8km. Det var 3.5 år sedan som jag sist gick så långt med packning. Det kändes som lumpen igen.


  Sanering efter tårgastest.   Brinnande fordon   Brinnande Johansson

  Ak5:or på led

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nightingale - 28 september 2010 19:47

Orsaken till den långa väntan är helt enkelt att det helt enkelt inte funnits något att skriva om. Jag skulle förvisso kunna skriva några spaltmeter om hur roligt all väntan och förtvivlan varit. Att det saknas så otroligt mycket materiell och att NB...

Av nightingale - 11 september 2010 17:39

En hel vecka med traumautbildning, på vackra Känsö.Föreläsningar avlöste varandra. Cirkulatorisk svikt, sepsis, brännskador, skottskador, splitterskador och högenergivåld. ASF-sjukvårdare (akutsjukvård i fält) med en 15v utbildning var tillsammans ...

Av nightingale - 3 september 2010 16:24

Avdelning, Halt! Två led linje. Mot mig, framför mig.Nu stannar vi upp ett tag. Tid för reflektion. Vad gör jagg här egentligen? Varför är vi här? I en helt ovetenskaplig studie så kan jag dra slutsatsen att samtliga är här för sin egen skull. Anting...

Av nightingale - 28 augusti 2010 12:09

Känsö är en liten ö i Göteborgs skärgård. Med stridsbåt från Kärringberget kom vi fram till ön, som tidigare använt som karantänstation på 1700-talet. Idag används ön främst för medicinsk utbildning inom försvarsmakten. Under veckan har en kurs i BAT...

Av nightingale - 20 augusti 2010 13:11

Detta har varit en typisk "lumpen-vecka". Flera timmars inventering av ambulansen (Sisu XA 180), både fordon och sjukvårdsmateriell. Att sitta bak på vagnen är ingen höjdare. Jag blev lagom spyfärdig under terrängkörningen, undrar om primperan eller ...

Presentation

En liten blogg om Nordic Battle group

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards